top of page

Proces: techniek

Bij een theaterstuk hoort natuurlijk ook techniek. Deze taak had ik op mij genomen. De techniek bestond uit het regelen van het geluid, de muziek en de moderne media.

Als groep hebben wij vanaf het begin besloten om er enigszins moderne media in te verwerken. We waren er al snel uit om een Facebook-pagina in het stuk te verwerken en iets met een webcam of FaceTime te doen. De facebook-pagina heb ik verwerkt in het lied waar iedereen wordt voorgesteld. Van Narcissus, Echo en Klaasje had ik een homepage gemaakt, die te zien was op de beamer tijdens hun voorstelstuk. Op deze homepage stonden foto’s van ieder, met een omslagfoto die betrekking had op zichzelf. Zo had Narcissus daar uiteraard een foto van zichzelf, stond er bij Echo een foto met herhaling en bij Klaasje een foto van allemaal getallen. Ook stond er waar ze woonden en waar ze wel en niet van houden. Wat betreft de webcam en/of FaceTime hebben we uiteindelijk de keuze gemaakt om alleen de webcam te gebruiken. Dit omdat je bij FaceTime afhankelijk bent van internet, bij een webcam is dat niet het geval. Wel heb ik het meerdere keren uitgeprobeerd met FaceTime. Hier merkte ik al dat het best lastig zou worden, omdat je de telefoon eerst moet bellen en diegene op moet nemen. Met een webcam is dat niet het geval, die kan je gedurende het hele stuk gewoon aangesloten laten. De webcam was gemonteerd op de spiegel en werd aangezet bij de scènes waar Narcissus in de spiegel keek. Datgene dat de webcam zag, werd groot geprojecteerd op de beamer, zodat ook het publiek mee kon genieten. Op de dag van de voorstelling zelf, hadden we de webcam zo geïnstalleerd dat het Droste-effect ontstond. Dit past mooi bij het echo/herhalingsaspect van de voorstelling. Ik kwam op dit idee, omdat ik de dag daarvoor per ongeluk dat effect creerde door de webcam op de webcam van mijn laptop te schijnen. Hierbij ontstond het Droste-effect ook en dat hebben we besloten erin te houden.

De liedjes die gebruikt werden, en niet zelf gespeeld, moest ik tijdens voorstelling op juiste moment afspelen. Bij de generale gingen dat nog niet altijd even soepel, maar door een script te maken met aanwijzing voor de techniek erin was dit voor de voorstelling opgelost. Hetzelfde geldt voor de schoolbel geluid, door aanwijzing in het script was het duidelijk wanneer het precies afgespeeld moest worden.

Bij de techniek behoort ook het bedienen van de microfoons. De school had een heel mooi schuifpaneel waar wij gebruik van mochten maken. Hiermee werd het ons heel makkelijk gemaakt om de microfoons aan en uit, geluid hard en zacht te zetten.

Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page