top of page

Proces: regisseur

Voor de blog hier ook nog een stukje van de regisseur. Na al snel een aantal leidinggevende taken te hebben gekregen binnen het proces is dit woensdagochtend officieel omgezet in de taak als regisseur. Als eerste hebben we de rollen verdeeld een woensdagochtend. Hiervoor had ik geïnventariseerd wie welke rol zou willen spelen en hebben de meeste hiervoor even geoefend en auditie gedaan. Vervolgens hebben we per rol gekozen wie deze zou gaan spelen. Af en toe was dit best puzzelen en was het moeilijk kiezen. Door te stemmen op mensen is het duidelijk geworden. Na dat de rollen verdeeld waren, was het de bedoeling dat iedereen weer lekker aan de slag ging. Vooral de hoofdrolspelers waren bij meerdere mensen gewild, op de foto, oefenen voor zang, spel oefenen. Mijn taak was om goed te verdelen wie wanneer wat ging doen en te zorgen dat iedereen ook lekker bezig was. Na puzzelen en meten, lukte dit! Ondertussen was Kimberley begonnen met het uittypen van het script. Hier heb ik bij geholpen en tussendoor stuurde ik mensen aan of beantwoordde wat vragen. Aan het eind van de woensdag hebben we 1 keer het hele script gespeeld. De meeste spelers wisten zelf aardig de volgorde en af en toe gaf ik een omschrijving van wat er moest gebeuren. Aan de hand hiervan merkte ik dat er heel wat dingen nog niet in het script stonden, dus ben ik in de dagen die daarop volgden thuis hard aan de slag gegaan om de ontbrekende dingen in het script te zetten. Ook de geschreven liedjes zijn er daarna bijgezet. Zoals te lezen op de blog had ik voor dinsdag ook een planning gemaakt, want ja dat er veel moest gebeuren was wel duidelijk. Dinsdag hebben we veel geoefend, een kostuumcheck, dans oefenen, het script spelen met aanwijzingen tussendoor, het script spelen zonder aanwijzingen, een technische doorloop en toen de generale repetitie. Deze was zeer geslaagd, daarom hebben we daarna nog een paar dingen geoefend en zijn we snel naar huis gegaan. Woensdag was er dan de dag van de voorstelling, 's ochtends heb ik samen met Daphne, Yvette en Marjolein de decorstukken opgehaald bij 'de Plek'. Op de school moest vervolgens alles klaar gezet worden, best veel werk! Ook was er behoorlijk wat stress, omdat Manouk, Loeka en Romana in de file stonden. Tja, wat moet je dan als regisseur. Toen het decor werd klaargezet, gingen er allerlei plan b en c's door me hoofd. Er werd geoefend met het beginlied zonder gitaar en ook werden de rollen van sommigen vervangen en werd dit getest. Gelukkig konden de klassen een kwartier later komen en waren de meiden net op tijd. De voorstelling kon gewoon doorgaan! Tijdens de voorstelling was het heerlijk om mee te kunnen kijken en ondertussen allerlei aanwijzingen te geven vanaf de kant. Het uitgewerkte verkorte scrip zorgde ervoor dat de techniek en decormensen precies wisten wanneer wat op en af moest. Zo kon ik mij nog beter focussen op het op en af gaan van de spelers en op het totale plaatje! Aan het eind was ik zeker trots op de groep! Toen we de voorstelling zelfs nog een keer mochten spelen, heb ik snel wat aanwijzingen gegeven aan de groep, wijzingen doorgevoerd en alles weer klaar gezet zodat we nog een keer konden knallen!

Ja, als regisseur van dit project zeg ik dat het fantastisch was om te doen!

Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page