top of page

Evaluatie

Terugblik op mijn verwachtingen

Als ik terug kijk op mijn verwachtingen zijn deze ook grotendeels uitgekomen. Ik had verwacht dat dit een heftig, zwaar groepsproces zou worden en dat was het ook. Het was ten eerste erg vermoeiend, de nodige slaap zal vanaf vandaag weer worden ingehaald. Je bent constant met je hoofd bij je voorstelling, continu werden er ideeën uitgewisseld en aangekaart. Ten tweede hadden wij als groepszijnde ook de nodige irritaties en kleine woordenwisselingen, maar er was bij ons in de planning altijd tijd ingepland om deze voor dat de dag begon uit te praten. Hierdoor konden wij daarna lekker in een ontspannen sfeer aan de slag. Ten derde hadden wij als een groep dames en een heer nog al last van het welbekende door elkaar heen kakelen. Dus je vinger opsteken werd weer even tijdelijk ingesteld. Het is maar weer eens gebleken dat samenwerken niet makkelijk is, maar wel leidt tot een goed eindresultaat. Ondanks alle strubbelingen, zaten er ook veel mooie aspecten verbonden aan dit groepsproces. We waren goed op elkaar ingespeeld, alle strubbelingen werden uitgesproken en tenslotte stond er een prachtige voorstelling op de planken. Ik heb tijdens dit project geleerd om makkelijker uit mijn comfort zone te stappen. Ik ben van nature een persoon die geen maat kan houden en problemen heeft met moeilijke danspasjes. Toch had ik mij zelf expres opgegeven voor de dansgroep, waar ik uiteindelijk geleerd heb om redelijk de maat te houden en mee te doen met ingewikkelde choreografieën. Dit was een hele overwinning voor mijzelf. Ook heb ik geleerd dat je alles groot moet spelen en contact moet blijven houden met het publiek. Het maakt niet uit als er iets mis gaat, zolang je maar contact houd met je publiek en vol overtuiging verder gaat. Als laatste dacht ik dat mijn sterke punt in dit proces mijn rust zou zijn. In stressvolle situaties kan ik mijn hoofd koel houden en goed overzicht houden. Dit bleek ook handig te zijn voor de groep. Af en toe werd er te veel gepraat en te weinig gespeeld, dit was mijn moment om dan een time-out te geven aan de groep. Ik vertelde dan aan de groep dat we vastliepen en dat we verder moesten met spelen. Ik heb tijdens een tussentijdse evaluatie ook de leiding in het gesprek genomen en tijdens de einde-evaluatie nog een compliment van de groep gehad over mijn rol in het theaterproject.

Wat heb ik geleerd?

Zoals te lezen is in mijn terugblik op mijn verwachtingen heb ik geleerd om makkelijker uit mijn comfort zone te stappen. Verder heb ik geleerd dat je dingen moet kunnen loslaten en ook moet vertrouwen op anderen. Je bent met een groep en niet alleen. Je hebt samen de verantwoordelijkheid. Jouw idee hoeft niet perse het goede te zijn en alles is mogelijk. Als laatste heb ik geleerd dat het ook gewoon eens goed is om eerst te doen en dan pas te denken. Als je het andersom doet, loopt in het geval van theater het creatieve proces helemaal mis. Wij hebben als groep zoveel scènes gemaakt, deze ook nog eens allemaal gespeeld met verschillende personen en tijdens het spelen verschillende emoties ingezet. Hierdoor doorbraken wij clichés en kwamen de leuke stukken naar voren.

Rol in het proces

Mijn rol in het proces was vooral bij de groep dans. Ik heb meegedacht over de choreografieën en heb ook een aandeel geleverd in het maken van de tekst op de remix. Verder heb ik samen met de meiden van dans de scène van de vriendinnen van Echo gemaakt. Verder heb ik een rol gespeeld in het geven van time-outs tijdens de ellenlange overlegsessies. Lekker ingebroken in het gesprek en ervoor gezorgd dat de groep niet bleef hangen in overleggen maar aan de gang ging. Ik wil nog even een complimentje geven aan Iris, zij kwam met het idee om een timer in te instellen tijdens het groepsoverleg. Dit werkte uitermate goed en werd daarna aldoor ingezet.

Wat neem je mee?

Ik heb veel geleerd tijdens dit project en ik neem mee dat niet altijd alles gaat zoals je wilt, dat je moet vertrouwen op je groep en dat ik ook bepaalde dingen moet doen als deze buiten mijn comfortzone liggen.

Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page