top of page

Evaluatie

Dit is de derde keer dat ik mijn evaluatie schrijf. Elke keer lag ik in bed of zat ik op de bank en dacht ik: ‘Oh, dit ben ik vergeten te zeggen.’ Of ‘Oh, dit mag ik absoluut niet weglaten!’. Maar goed, ik hoop toch wel dat dit de laatste keer is.

Daar gaan we…

Na twee dagen voorbereidend werk te hebben gedaan en de groepen te hebben verdeeld, gingen we beginnen. Spannend maar ook leuk. Vooral aan het begin geloof je eigenlijk niet dat je dit theaterstuk in praktisch drie dagen kan maken. Maar na een dag(deel) begin je het voor je te zien, het gaat ons lukken! Vooraf had ik gedacht dat ik ‘de regeltante’ zou worden. Dit pakte anders uit. Ook zag ik een rol in het theaterstuk wel zitten. Maar ook dit pakte anders uit. Had ik hier moeite mee? Soms. De regeltantes waren al aanwezig en een rol in het theaterstuk was gewoon geen optie door mijn gebroken voet. Uiteindelijk ben ik twee keer het toneel op en af gegaan, met hulp van anderen. Achteraf was dit dus een hele goede keuze want er zat jammer genoeg geen kreupele oude dame in het toneelstuk .

Ik eindigde bij het decor als hoofdbezigheid. Maar dat was niet alles. Ik heb samen met Yara een deel van het eindlied geschreven. Het was even puzzelen maar het is ons goed gelukt! Ik ben niet echt een Mozart en ik heet geen Beethoven van m’n achternaam maar toch ben ik er erg trots op! Naast het decor en de muziek ben ik ook veel op pad geweest met de auto, die ik gelukkig van mijn moeder mee mocht nemen. De Lidl, de Gamma, de Kruidvat, de Hema, de Blokker, you name it en ik heb het van de binnenkant bekeken. Ook ben ik met twee anderen op bezoek geweest bij de stageschool. Dit was erg nuttig want nu hadden we een beeld van het podium en de tribune. Omdat ik verder geen rol speelde en ‘zwart mannetje’ ook niet geschikt voor me was, heb ik besloten om cameravrouw te worden. Sowieso was ik degene die vaak ook de opvoeringen voor de anderen had gefilmd dus ik voelde me goed in deze rol. Geweldig om op de eerste rij te zitten, omringd door honderd kinderen die met open mond kijken met natuurlijk een grappig schaterlachje ertussendoor. Echt genieten!

Decor, muziek, chauffeur en cameravrouw. Het waren allemaal geen dingen die bovenaan m’n lijstje stonden maar het werk heeft me nooit tegen gestaan, integendeel juist! Het waren alleen geen dingen die ik bij mezelf had verwacht en gedacht. Daar heb ik heel veel van geleerd. Nieuwe ervaringen, factoren waar je nooit eerder rekening mee hebt hoeven houden (zoals de wonderbaarlijke piepschuimsnijder, waar ik drie weken geleden echt het bestaan niet van kende ) en niet te vergeten het samenwerken. Dit leverde soms wel wat discussies op. Maar ja, wat wil je met allemaal juffies in spe die ook nog eens allemaal een duidelijke mening hebben!

Met alle drukte en lange dagen werd het snel 16 september; de dag van de uitvoering. Waar ik in het begin nog sceptisch dacht dat het ongelooflijk zou zijn als we het in de tijd zouden redden en daarbij gebukt gingen onder de stress, was ik vrij relaxed en had ik zeker het idee dat het af was. Dit gevoel kreeg ik doordat we er echt alles aan hadden gedaan en omdat we steeds leuke, lovende en goede feedback kregen van de leraren en de andere groepen. Na uiteindelijk een spontaan tweede optreden voor de hogere groepen gingen we uitgeput maar voldaan weer terug naar ‘De Plek’. We zaten allemaal in een kring en na een

lange stilte bracht ik uit: ‘We zijn allemaal echt gewoon leeg, hé?!’ De anderen konden niet anders dan dat beamen want het was heel leuk maar tegelijkertijd ook echt een vermoeiend klusje. Na een goede nachtrust kan ik inmiddels weer helder nadenken en daarom ook de vraag beantwoorden wat ik mee neem naar het onderwijs. Dat is namelijk denk ik een hele goede les voor me geweest. Namelijk dat je je eigen kracht en kunnen niet mag onderschatten maar daarom ook juist niet die van de kinderen. Kinderen kunnen zo veel, in zo weinig tijd. Ze zijn zo oplossingsgericht, creatief en vindingrijk! En dat heb ik me eigenlijk meer gerealiseerd deze paar weken.

Het was een vermoeiende maar ook een leuke, leerzame en uitdagende start van het jaar!

Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page