top of page

Evaluatie

Wat vond ik dit een gaaf project! Ik had nooit gedacht dat dit project zo'n groot succes zou worden en dat er zo'n mooi eindresultaat zou ontstaan. De afgelopen zes dagen heb ik het erg naar mijn zin gehad en hiervoor wil ik dan ook iedereen bedanken die dit mede mogelijk heeft gemaakt.

Ik had van tevoren wel verwacht dat er een toneelstuk zou staan en dat deze ook helemaal af zou zijn om hem op te voeren, maar dat het zo goed zou gaan had ik niet verwacht. Het was een echte musical met spel, muziek, dans en de inzet van moderne media.

Voordat het project begon had ik verwacht dat ik een rol zou kunnen spelen bij het decor en bij het licht en dat ik wellicht een klein rolletje zou spelen in het toneelstuk. Het werd echter al snel duidelijk dat we ons op één rol moesten focussen en naarmate het project vorderde begon ik het acteren steeds leuker te vinden. Ik wilde dus graag een rol in het toneelstuk. Dit was dus even anders dan ik van tevoren had verwacht.

Ik heb zeer veel geleerd van de workshops die zijn gegeven. Bij muziek vond ik de bodyclap heel erg leuk om te maken en ik leerde dat je een ritme zeer eenvoudig kan toevoegen aan een musical. Dit maakt de voorstelling ook leuker om naar te kijken. Bij dans leerden we hoe we uit bewegend spel een tableau vivant konden maken en kwam ik erachter dat ik nog niet eens zo super slecht kon dansen. Zelfs het ballet ging nog vrij aardig. Ook het maken van een scène met een greenscreen was heel interessant en dit ga ik ook zeker onthouden voor later als ik voor de klas sta. Kinderen vinden het denk ik helemaal geweldig als zij straks zelf superman kunnen zijn die door de lucht vliegt.

Verder heb ik van dit project geleerd dat ik wat vaker mijn mond open moet trekken om aan te geven wat ik wil. Ik ben iemand die zich niet zo snel druk maakt om iets en ik vind het allemaal al snel goed. Dit kan natuurlijk een goede eigenschap zijn, maar ik moet er wel voor waken dat ik niet over mij heen laat lopen. Ik heb ook geleerd dat drama en acteren heel erg leuk is en ik ben trots op mijzelf dat ik elke rol die ik graag wilde geprobeerd heb. Ik denk dat ik op tijd heb aangegeven welke rol mij wel past en welke niet. Wij als groep hadden de mythe van Narcissus en Echo gekozen, waarbij een man dus de hoofdrol speelt. Aangezien ik de enige man was van de theatergroep Mengelmoes dacht ik dat ik die rol dus moest gaan invullen. Tijdens het repeteren ging deze rol mij ook goed af, maar er waren meerdere rollen te verdelen en als het op zang en dans aankwam moest ik toch toegeven dat dit niet voor mij was weggelegd.

Gelukkig was daar de rol van de ouders van Narcissus. Ik zou de vader wel spelen en vond het leuk om dit te doen. Met het oefenen probeerden we voor de grap eens uit hoe het zou zijn als ik de moeder zou spelen om de clichés te doorbreken. Dit pakte wonderbaarlijk goed uit en de echte moeder in mij kwam naar boven. Het bleek een hilarisch stuk in de voorstelling en er werd nog lang over nagepraat.

Wat ik ook heb geleerd, is dat je bij het oefenen van toneelstukjes niet eerst lang moet gaan discussiëren over wie wat moet doen, maar dat je gewoon moet gaan spelen en maar moet gaan kijken wat er uit komt. Deze manier van werken ga ik ook zeker in mijn stage gebruiken. Ook als je denkt dat iets niet kan, moet je het juist doen. Dan krijg je de beste eindresultaten.

Tijdens het voorbereiden van de voorstelling heb ik natuurlijk veel moeten oefenen met de andere acteurs en moesten verschillende scènes voortdurend worden doorgelopen. Dit is niet het enige waar ik aan mee heb geholpen. Met Loeka en Kimberley heb ik ook aan

verschillende liederen gewerkt die in de voorstelling werden gebruikt. Van het voorstellied, het lied van Echo en het eindlied heb ik samen met hen de tekst bedacht en ook nagedacht over de invulling van de muziek. Verder heb ik als het nodig was ook wat kleine dingen voor het decor gedaan. Ik ben van mening dat deze manier van werken erg nuttig is. Je hebt één belangrijke rol, maar als je even de tijd hebt om bij anderen te helpen, moet je dat ook vooral doen. Dat werkt naar mijn mening het meest prettig en dit is ook zeer efficiënt.

Wat ik dus meeneem naar de praktijk is dat ik vaker mijn mond open moet trekken als ik goede ideeën heb en dat ik niet over mij heen moet laten lopen. Dit lijkt mij als docent zeer belangrijk om te kunnen. Daarnaast is het dus van belang dat je bij het bedenken van verhalen, toneelstukken, presentaties etc. niet heel lang moet gaan nadenken of discussiëren, maar dat je gewoon aan de slag gaat en kijkt wat er uitkomt. Dat brengt het beste in mensen naar boven. Ook wat ik tijdens de workshops heb geleerd met dans of muziek kan ik natuurlijk uitstekend gebruiken voor lessen op mijn stageschool en natuurlijk heb ik nu nog meer goede ideeën voor leuke dramalessen.

Ik heb er dus ontzettend van genoten om aan dit project mee te doen en ben heel trots op het eindresultaat. In het begin had ik zo mijn bedenkingen over de invulling van het project en of het allemaal wel op tijd af zou zijn. Ik dacht dat ik een klein bijrolletje zou spelen in het hele proces, ondanks dat ik drama een heel leuk vak vind. Niets bleek echter minder waar. Ik heb tijdens het proces geacteerd, teksten voor liedjes bedacht, ritmes bedacht voor bepaalde liedjes en heel af en toe geholpen bij het decor. Van de drama oefeningen op de eerste dag en de workshops op de tweede dag had ik ook niet verwacht dat deze zo leuk en nuttig zouden zijn voor de uiteindelijke voorstelling. Ook de tips van de docenten waren van zeer toegevoegde waarde.

Het was een fantastisch project en ik wil nogmaals alle leden van Mengelmoes, maar ook de docenten die geholpen hebben, heel erg bedanken voor zes onvergetelijke dagen!

Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page