top of page

Proces: Muziek

De eerste dag dat we echt zelf aan de slag mochten, zijn Wouter, Kimberley en ik aan de slag gegaan met muziek. We hadden als insteek om voor zoveel mogelijk scenes iets muzikaals te bedenken, maar al snel bleek dat het toch echt niet zó snel zou gaan. Met die insteek zijn we begonnen met het beginlied. Al vrij snel hadden we het concept van de introductie met de muziek staan, met een klassikaal refrein:

Wij zijn de groep 5A

We houden veel van chocola

We weten niet veel van elkaar

Maar hebben veel zin in dit jaar

Dit beginlied is later is nog een beetje herschreven, omdat er wel heel vaak ‘veel’ in stond, maar het principe wat we in eerste instantie hadden bedacht, is blijven staan.

Daarnaast zijn Wouter en Kimberley bezig geweest met een tekst op het lied ‘Stupid’ van Tess (Junior Songfestival). Deze tekst heb ik op Dé Plek en thuis een aantal keer met Manouk (Echo) geoefend. Ook hiervan is de tekst nog een beetje bijgeschreven, omdat Manouk op sommige plekken nog een beetje in de war raakte met de oude tekst. In eerste instantie was het bij dit nummer het idee om het met een karaoke-versie van het nummer te doen, maar Manouk had het idee om het met de piano te proberen. Dit hebben wij dan ook met zijn tweeën geprobeerd en uiteindelijk zijn we op een pianoversie uitgekomen, waardoor het couplet wat rustiger gespeeld wordt dan in het oorspronkelijke nummer. Ook is er besloten dat ik meezing in het refrein, zodat Manouk zich wat comfortabeler voelt.

Het is weer zover

Hij wijst me weer af

Hoe los ik dit op?

Dit voelt als een straf

Ik voel me rot

En hij kijkt niet eens om

Ik kan wel huilen

Hij vindt me vast stom

Hoe kan ik hem krijgen?

Wie helpt me hiermee?

Eigenlijk voel ik me dus echt niet oké

Het moet me echt lukken

Maar hij wil me niet

Ik ben één en al verdriet

Telkens als ik hem zie

Ten slotte het eindlied. In eerste instantie zijn Myrthe en Yara hiermee begonnen, maar op de tweede dag hebben Wouter en ik het overgenomen. De tekst die zij voor de eerste twee coupletten hebben geschreven, hebben we gewoon gebruikt, omdat ze hartstikke goed waren. De rest hebben we bijgeschreven. Nadat deze tekst klaar was, ben ik met de hoofdrolspelers (Manouk, Yvette en Lincy) gaan zitten, omdat zij de coupletten solo moeten doen. Ze moeten de teksten nog wel uit hun hoofd leren, maar ze kunnen de tekst nu wel goed meezingen. Daarnaast hebben we met de hele groep het refrein even kort geoefend. Ook aan dit nummer heb ik thuis verder gewerkt, namelijk door de akkoorden uit te zoeken en ook hierbij zelf de piano te gaan spelen. Hierdoor kunnen we dit nummer iets rustiger spelen, zodat de solisten iets meer tijd hebben om te zingen (de tekst gaat vrij snel namelijk). De tekst is uiteindelijk als volgt geworden:

NARCISSUS

Ik ben de mooiste uit de klas, dat weet iedereen

Maar dat bracht me wel op het verkeerde been

Ik keek op m’n mobiel ik heb niet opgelet

Ik maakte veel selfies wat een dikke pret

Ik heb spijt. Ik zoek naar iets

Maar ik zie alleen mezelf en verder niets

De bel gaat, ik ben van slag

Misschien tijd voor een nieuwe dag

REFREIN - IEDEREEN

Een hele nieuwe dag

Een hele nieuwe dag

Een hele nieuwe dag

ECHO

Ik zat al een tijdje bij hem in de klas

En ik wist meteen dat hij de ware was

Ik had pech, want hij moest me niet

Dus zat ik dagenlang met mijn verdriet

JUF

Na al het pesten had hij eindelijk door

Dat hij met zijn houding in mijn aura stoort

Mag het eigenlijk niet zeggen, zeker niet zo luid

Uiteindelijk kwam het pesten heel goed uit

REFREIN - IEDEREEN

NARCISSUS

Toen zag ik in dat zij de ware is Maar ik moet wel zeggen, ik ben ook niet mis

Maar goed, ik vond dus mijn geluk

Nu is zij bij mij en er kan niets meer stuk

NARCISSUS + ECHO

Ik ben van jou en jij van mij

Ik vroeg je/je vroeg me verkering dus nu zijn we wij

Je kijkt me aan met je stralende lach en zegt

Ik heb nu al zin in onze volgende dag!

REFREIN - IEDEREEN

Kortom: uiteindelijk toch nog aardig wat muziek, en ik denk dat we er hartstikke trots op mogen zijn!

Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page